Skip to content Skip to footer

Zoox Julkaisee Päivitetyn Turvallisuusraportin Sen Robottitakseille

Amazonin omistama Zoox-tiimi on julkaissut syvälle menevän turvallisuusraportin, jossa kerrotaan insinöörien yrityksen itseohjautuviin ajoneuvoihin eli ”robo-taxi”-ajoneuvoihin rakentamista turvallisuustoiminnoista. Raportti on julkiastu netissä.

Zoox perustettiin vuonna 2014 San Franciscossa ja tavoitteena oli rakentaa erittäin turvallisia itsenäisiä ajoneuvoja. Amazon osti yrityksen viime vuonna. Yritys on tähän mennessä kehittänyt vasta yhden mallin – ajoneuvon nimeltä Zoox. Huomion arvoista on, että ajoneuvo ei ole muunnos perinteisestä autoalan yrityksen tuotteesta. Zooxin insinööritiimi rakensi auton alusta alkaen tavoitteenaan luoda täysin autonominen auto ja turvallinen ajoneuvo, jolla matkustajat voivat siirtyä haluamaansa paikkaan yleisiä teitä pitkin.

Zoox-tiimi on nyt julkaissut yksityiskohtaisen turvallisuusraportin, joka kuvailee heidän ajoneuvoihinsa rakentamia turvallisuusominaisuuksia.

Ensisilmäyksellä selkein uniikki ominaisuus autoissa on ratin ja kojelaudan puuttuminen. Sen sijaan autossa on yksinkertainen laatikkorunko, jossa on kaksi penkkiä vastakkain. Toinen uniikki ominaisuus on auton pyörät, jotka toimivat itsenäisesti. Kaikki neljä rengasta voivat kääntyä itsekseen antaen autolla paremman liikkuvuuden. Liikkuvuus on tärkeää, koska autossa ei ole erikseen etu- ja takaosaa – sitä voidaan ajaa kumpaan vain suuntaan.

Turvallisuusraportissa tiimin jäsenet huomioivat, että ajoneuvon ei tarvitse koskaan peruuttaa kääntyäkseen. Se voi ajaa parkkiruutuun ja siitä ulos suoraa, mikä vähentää onnettomuuksien riskiä.

Ajoneuvossa on useita turvallisuusominaisuuksia. Ensinnäkin autonominen ajosysteemi, joka on testattu San Franciscossa aidoissa ajoympäristöissä. Ajoneuvossa on useita systeemejä, kuten valotutka, tutka ja muita sensoreja, jotka pitävät keskustietokoneen päivitettynä siitä, missä ajoneuvo on, minne se on menossa ja millaista liikenne sen ympärillä on. Lisäksi ajoneuvossa on systeemi äkkijarrutuksille. Insinöörit ovat myös rakentaneet useita varasysteemejä ajoneuvoon, kuten kaksoisakkusysteemi ja ohjauskontrollien takaus. Ajoneuvossa on monta turvatyynyä, jotka käytössä ollessaan ympäröivät kaikki neljä matkustajaa kokonaan, ja turvavyöt, joita tulee käyttää oikein tai ajoneuvo ei lähde liikkeelle.

Yksi mainitsemisen arvoinen asia raportissa on yrityksen suunnitelma aloittaa ajoneuvojen käyttäminen kuljetuspalveluna ihmisille.

Leave a comment

Yhteystiedot

Ensio Hynninen
Email:
 ensiohynn[@]gmail.com

JaroHokkanen.fi © 2024. All Rights Reserved.