Skip to content Skip to footer

AR ja AI Mullistavat Maailman Viiden Vuoden Sisällä

Uuden vuoden kynnyksellä on aina hyvä idea tutkia, mitä tulevaisuus on meille tuomassa. Tällä hetkellä monet teknologiset innovaatiot ovat jo kuplimassa kattilassa ja voimme odottaa niiden varsinaista valtavirran ulostuloa seuraavien viiden vuoden sisällä. Kaksi tunnetuimpaa näistä ovat AR eli lisätty todellisuus sekä AI eli tekoäly.

Lisätty todellisuus on asia, joka tulee näkyvästi muuttamaan arkeamme, kun taas tekoälyä käytetään enemmänkin taka-alalla ja luovassa työssä. Se on hyvin laajasti käytössä tällä hetkellä esimerkiksi yrityksissä ja nettisivustoilla. Monella alalla menestys on jo nyt täysin kiinni siitä, kuinka hyvin yritys on pystynyt hyödyntämään tekoälyä toiminnassaan, koska siitä on muodostunut melkeinpä minimivaatimus.

Tekoäly tulee osaksi kaikkea

Tällä hetkellä tekoälyn tärkeimpiä tehtäviä on analysoida suuria tietomääriä, löytää niistä yhtäläisyyksiä, toimia tiettyjen komentojen mukaan ja kehittää toimintaansa tehokkaammaksi. Sitä käytetään robotiikassa, ohjelmistoissa, markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa.

Esimerkiksi moni verkkosivusto on ehtinyt korvata oikeat asiakaspalvelijansa tekoälyllä varustetuilla chattibottiohjelmilla, jotka vastaavat asiakkaille sen tietokantaan syötettyjen vastausten mukaan. Siitä on yhtä lailla suuri apu henkilökohtaisen markkinoinnin ja mainosten suunnittelussa sekä verkkosivuston asiakaskokemuksen parantamisessa.

Esimerkiksi nettikasinot, kuten Nopeampi kasino, voivat ehdottaa tekoälyn avulla asiakkailleen pelejä aikaisemman pelihistorian perusteella tai luoda jopa täysin henkilökohtaisia kampanjoita, jotka perustuvat aikaisempiin lunastettuihin bonuksiin. Samat keinot ovat käytössä millä tahansa muulla netissä toimintaansa pyörittävällä yrityksellä, kuten vaate- ja ruokakaupalla.

Viiden vuoden sisään voimme kuitenkin nähdä tekoälyä kaikessa. Se tulee olemaan tärkeä elementti sovelluksissa, ohjelmistoissa ja nettityökaluissa. Tekoälyä voidaan lisäksi käyttää luovissa töissä, kuten musiikin ja videoiden luomisessa, joiden uskotaan yleistyvän hyvin pikaisesti.

Nettiostokset mullistuvat lisätyllä todellisuudella

Vielä kymmenen vuotta sitten kukaan ei pystynyt vielä kuvittelemaan, että verkkomyynnistä tulisi näin suuri ilmiö näin nopeasti. Aikaisemmin Ebayn tapaiset verkkosivustot olivat suosittuja, mutta niitä pidettiin enemmänkin halpojen kiinatavaroiden ostoalustana eikä kenellekään tullut mieleen, että tänä päivänä netistä voi ostaa mitä vain vaatteista ruokaan, lääkkeistä kauneudenhoitopalveluihin ja jopa verkkokursseihin.

Lisätyn todellisuuden avulla tulevaisuudessa verkko-ostoksia voidaan tehdä tutkimalla aitoja mallinnuksia tuotteista mobiililaitteiden näytön tai jopa AR-lasien välityksellä. Voit tällä tavoin esimerkiksi tutkia tuotteen kokoa, ominaisuuksia ja sopivuutta kotiisi tai käyttöösi.

Tulevaisuudessa siis ei tarvitse enää pettyä siihen, että netissä nähty kuva ja oikea tuote ovatkin aivan erilaisia kuin oltiin etukäteen kuviteltu.

Samalla se poistaa viimeisetkin epäilykset ostoksen kannattavuudesta ja ostopäätöksiä voidaan tehdä helpommin sekä varmemmin. Tuotteen näkeminen virtuaalisessa muodossa etukäteen tulee niin ikään vähentämään tuotteiden palautuksia ja siitä aiheutuvaa taakkaa yrityksille.

Kiinnostaisiko virtuaalinen muoti?

Sosiaalinen media ja sen merkitys jokaisen elämässä on kiistatonta. Joillekin se on tärkeämpi kuin toisille ja joillekin kyseessä voi olla elanto. Sen lisäksi sosiaalisen median uutisvirrat ovat täyttyneet erilaisista filttereistä, joita voidaan käyttää kuvien kaunistamisessa, muuttamisessa viihdetarkoituksiin ja jopa erilaisten asioiden markkinoinnissa.

Tulevaisuudessa nämä filtterit voisivat lisätä kuvassa olevan päälle myös muotivaatteita, jolloin tarvetta niiden ostamiseen ei ole. Suuret muotitalot voisivat myydä käyttöoikeuksia filttereihinsä, jotka esittelevät viimeisimmän kokoelman tuotoksia sekä niitä voisi luontevasti sitten lisätä päälleen kuviin.

Virtuaalinen muoti itsessään vähentää esimerkiksi pikamuodin ostoa ja täten se on tulevaisuuden kannalta kestävämpi idea. Mikä tahansa vaatemerkki ja -liike voisi kehittää niitä ja täten löytää uusia mielenkiintoisia tulonlähteitä.

Vuosi 2022 on itsessään alusta uusille innovaatioille

Vaikka mainitut teknologiset uutuudet tuskin vielä ehtivät laajeta ihmisten käyttöön vuoden 2022 aikana, voimme odottaa kuitenkin merkkejä niistä näkyvän hyvin lyhyessäkin aikataulussa. Samalla kun näitä innovaatioita kehitetään, tulemme kiihtyvissä määrin tutustumaan muihinkin uutuuksiin, joita tullaan löytämään vuoden 2022 aikana.

Leave a comment

Yhteystiedot

Ensio Hynninen
Email:
 ensiohynn[@]gmail.com

JaroHokkanen.fi © 2024. All Rights Reserved.