Roblox ottaa ensimmäiset askeleensa ottaakseen käyttöön äänikeskustelut avaamalla ominaisuuden, jota se kutsuu tilaäänivalinnaksi. Se on aluksi tarkoitettu vain kehittäjille ja se toimii kutsukokoonpanon beta-vaiheessa.
Tämän jälkeen se tulee todennäköisesti myös muiden Roblox-käyttäjien käyttöön. Roblox on ilmainen suuri monen pelaajan pelattavissa oleva nettipeli, jossa seikkaillaan palikoista tehdyissä pelimaailmoissa.
Lisää realisimia
Tilaäänipalvelun avulla Robloxin kehittäjät alkavat testata uudenlaista teknistä kokemusta, jossa keskustelut voivat tapahtua realistisella tavalla ja heijastavat sitä, kuinka me kuulemme ja reagoimme ympärillämme olevaan maailmaan päivittäin, Robloxin tuotepäällikkö Manuel Bronstein sanoi blogikirjoituksessaan.
Tämän rajoitetun kuvauksen perusteella vaikuttaa siltä, että tilaääni yrittää heijastaa tapaa, jolla äänet kulkevat todellisessa maailmassa, ja vaatii sinua olemaan lähellä toista pelaajaa puhuaksesi heille.
Tilaäänen avulla eri pelaajien äänet kuuluvat eri tasoilta, aivan kuten todellisessakin maailmassa. Kaukana olevan pelaajan ääni kuulu kauempaa, vasemmalla olevan pelaajan ääni vasemmalta ja oikealla olevan pelaajan ääni oikealta. Pelaajien äänien voimakkuus ja suunta riippuvat siis siitä, missä he sijaitsevat. Pelistä tulee tällä tavoin paljon realistisempaa.
Miten keskusteluja valvotaan?
Kaikenlaisen äänikeskustelun lisääminen Robloxiin herättää välittömästi monella huolen siitä, miten yritys valvoo keskusteluja, varsinkin kun otetaan huomioon Robloxin suuri suosio lasten keskuudessa.
Roblox aikoo kuitenkin ottaa ominaisuuden käyttöön hitaasti ja antaa pääsyn ensin 5000 kehittäjälle, ja he kaikki ovat 13-vuotiaita tai vanhempia. Ja haastattelussa TechCrunchille tuotepäällikkö Bronstein toi esiin vaihtoehdon, että yritys ei ehkä koskaan anna lapsille pääsyä äänichattiin. Tämä puoli asiasta on siis otettu yhtiössä vakavasti.
Myös monissa nettikasinoissa voi chattailla pelipöydän ääressä muille pelikavereille. Livepelit mahdollistavat tämän ja varmasti myös online-kasinot ovat harkinneet tilaäänen ottamista käyttöön nettipeleissä. Jos sinua kiinnostavat kuitenkin enemmän kolikkopelit kuin perinteiset pöytäpelit, kannattaa katsoa ninjacasino.com/fi/kolikkopelit, jossa on suuri valikoima erilaisia kolikkopelejä.
Moderoijat mukaan
Aluksi tilaäänichattia testataan siis kehittäjien kanssa ja ilman lapsia. Tämän jälkeen on tarkoitus tutkia tarkemmin, voiko ominaisuutta ottaa käyttöön lapsipelaajille. Mitä tulee moderointiin, Roblox antaa käyttäjien itse ilmoittaa ongelmista. Tarkoituksena on luottaa käyttäjien voimaan. Yhteisö voi säännellä itseään ja merkitä käyttäjän, joka ei noudata yhteisön normeja.
Käyttäjä voidaan poistaa chatista tai hän voi menettää puheoikeutensa. Tämä voisi olla hyödyllinen työkalu pahoja puhuvien ihmisten kitkemiseen, mutta se asettaa käyttäjille raportoinnin vastuun.
Kuinka hyvin tämä tulee toimimaan ja kuka määrittelee sen, mitä saa puhua ja mitä ei, se jää nähtäväksi.
Roblox suunnittelee myös äänikeskustelukokemusta, jonka avulla pelaajat voivat keskustella toisensa kanssa missä tahansa Robloxissa. Tämä kokemus kuulostaa enemmän siltä, mihin moni on jo tottunut esimerkiksi Discordissa, jossa on mahdollista pelata eri pelejä, mutta samalla jutustella kavereiden kanssa samalla äänikanavalla.
Tätä laajempaa äänikeskustelua tukee ilmeisesti Robloxin elokuussa hankkima Guilded chat -alusta. Se tulee toimimaan perustana Robloxin tuleville äänisuunnitelmille. Äänikeskustelun lisääminen voisi tehdä Robloxista entistä suositumman hengailupaikan ja auttaa sitä kilpailemaan paremmin muiden metaverse-pelien kanssa, joihin kuuluu mm. Fortnite. Mutta ottaen huomioon tämän hitaan lähestymistavan, Roblox näyttää yrittävän ensin päästä eteenpäin niistä haasteista, joita äänikeskustelu voisi tuoda alustalle.