Pelisuunnittelu on ollut Suomessa vahva ala jo vuosikymmeniä. Kotimaisten pelien joukosta on noussut myös kansainvälisiä suosikkeja, joita on pelattu kiivaasti ympäri maailmaa.
Aluksi pelisuunnittelu keskittyi tietokonepelien puolelle, mutta nykyään osaaminen on laajentunut mobiiliin. Useammasta kännykkäpelistä on tullut valtava hitti, jotka ovat keikkuneet pitkään sovelluskauppojen ladatuimpien pelien listoilla.
Kotimainen peliala valtavan menestynyt
Pelialan osaaminen on Suomessa korkealla tasolla, mikä on nostanut monet yritykset maailmanlaajuiseen maineeseen.
Historian aikana monet suomalaiset videopelit ovat kasvaneet suorastaan kulttimaineeseen, ja mobiilipelien kehittämisen osalta Suomi on tällä hetkellä yksi maailman kärkimaista. Pelialan liikevaihto on miljardeja vuodessa, mikä tuo myös valtion kassaan valtavasti verotuloja.
Osaaminen näkyy myös nettikasinoiden peleissä. Jos otetaan suunnaksi kasino ilman rekisteröintiä, kuuluu sen pelivalikoimaan todennäköisesti Relax Gamingin pelejä.
Yhtiö on erityisen tunnettu kolikkopeleistään, Dream Drop -jättipotista ja pokeriverkostostaan. Myös bingo kuuluu Relax Gamingin ydinosaamiseen. Toinen Relax Gamingin perustajista on suomalainen, vaikka itse yhtiö sijaitsee Maltalla.
Stardust
Stardust on BloodHousen vuonna 1993 julkaisema tietokonepeli, joka valittiin myöhemmin kautta aikojen parhaiden Amiga-pelien joukkoon.
Pelin taustalla oleva BloodHouse perustettiin samana vuonna, kun valtavaksi hitiksi noussut ammuntapeli julkaistiin. Sen katsottiin olevan kopio tunnetusta Asteroids-pelikoneesta, joka löytyi pelihalleista. Stardust oli kuitenkin kuorrutettu huumorilla, ja sitä pystyi pelaamaan omalla kotikoneella.
Myöhemmin peli käännettiin myös PC:lle ja Amigan omalle CD32-konsolille, ja Stardust olikin ensimmäinen Suomessa tehty konsolipeli.
Rally Trophy
Bugbear Entertainment on vuonna 2000 perustettu pelialan yhtiö, joka on keskittynyt valmistamaan erilaisia ajopelejä. Monet sen arcade- ja videopelit ovat nousseet suureen suosioon, mutta kuuluisin niistä on Rally Trophy.
Rally Trophy julkaistiin jo vuonna 2001, ja se oli Bugbear yhtiön ensimmäinen videopeli. Se sai positiiviset arviot erityisesti taitavien grafiikoiden ja todentuntuisen pelattavuuden ansiosta. Monien kriitikoiden mielestä se näytti laadun osalta tietä muille pelialan yhtiöille.
Kaikkiaan peliä myytiin yli 600 000 kappaletta, ja se voitti vuoden ajopelin palkinnon. Tämän jälkeen Bugbear julkaisi vielä useita menestyneitä pelejä, joihin kuuluvat esimerkiksi FlatOut ja Wreckfest.
Max Payne
Suomen pelialan suurimpiin menestystarinoihin kuuluu kiistatta vuonna 2001 julkaistu Max Payne. Pelin taustalta löytyy yhtiö nimeltä Remedy Entertainment, joka on sittemmin valmistanut myös Alan Wake -pelisarjan.
Max Payne on ammuntapeli, jonka päähahmona on kovia kokenut poliisi. Pelissä hän pyrkii kostamaan perheensä murhan ja saamaan kiinni vastuussa olevat tahot. Kostoretkellä Max törmää korruptioon ja alamaailman hahmoihin, joiden avulla tarinaa kuljetetaan eteenpäin.
Peli oli monella tapaan uraauurtava, ja se esitteli uudenlaisen tarinallisen pelaamisen. Toimintaa sisältävät kohtaukset olivat vahvasti elokuvamaisia, ja se oli ensimmäinen hidastettua bullet time -toimintoa hyödyntänyt videopeli.
Max Paynea myytiin yli neljä miljoonaa kappaletta, minkä lisäksi se jätti lähtemättömän vaikutuksen pelialaan. Siitä tehtiin myöhemmin myös elokuva, jonka pääosissa oli Hollywoodin kirkkaimpia tähtiä.
Angry Birds ja muut mobiilipelit
Tällä hetkellä pelaaminen on siirtynyt tietokoneilta kännyköille ja muille mobiililaitteille. Pelisuunnittelu ja suomalaiset pelit eivät ole kuitenkaan jääneet jälkeen, ja Suomi on yksi maailman ykkösmaista mobiilipelien kehitystyössä.
Aikanaan Nokia oli maailman suurin kännyköiden valmistaja, joka toi puhelimiin myös niiden ensimmäisen pelin. Tämä matopeli oli nykypäivän sovelluksiin verrattuna erittäin alkeellinen, mutta tarjosi viihdettä tyhjiin hetkiin.
Tästä kuljettiin pitkä tie seuraavaan menestystarinaan, joka on Rovion Angry Birds. Vihaiset linnut eivät olleen yhtiön ensimmäinen mobiilipeli, vaan Rovio oli ehtinyt valmistamaan sitä ennen jo yli 50 peliä iPhoneille.
Vuonna 2009 syntyi idea Angry Birds -pelistä, ja jo saman vuoden lopussa se julkaistiin AppStoressa. Angry Birdsistä tuli heti valtava hitti, joka nousi seuraavien kuukausien aikana AppStoren ladatuimmaksi sovellukseksi.
Kaikkiaan jopa sadat miljoonat ihmiset latasivat sen mobiililaitteilleen, ja se pysyi lähes kahden vuoden ajan sovelluskaupan ladatuimpien pelien joukossa.
Suomalainen peliala ei ole kuihtunut Angry Birdsin jälkeen, ja erityisesti mobiilipelit varmistavat tällä hetkellä miljardien liikevaihdon pelialalla. Muita hittejä ovat esimerkiksi Supercellin Clash of Clans, saman yhtiön Hay Day ja Kitka Gamesin Stumble Guys. Kotimainen pelisuunnittelu onkin vakaalla pohjalla, ja uusia suosikkipelejä tullaan näkemään varmasti myös tulevaisuudessa.