Tänä päivänä kehittyneen ja jatkuvasti kehittyvän teknologian myötä, pelaaminen on siirtynyt internetin maailmaan. Nopeat internet yhteydet takaavat meille sen että pelimaailmaan äärelle pääsemme niin PC laitteilla kuin myös mobiililaitteilla, kuten älypuhelimilla ja tableteilla.
Pelaaminen ei kosketa vain tiettyä ikäryhmää, vaan pelaamista harrastetaan jo leikki- iästä aina vanhuksiin. Leikki- ikäisille suunnatut pelit on pyritty kehittämään niin että ne tukevat lapsen kasvua ja kehitystä ja toimivat osana tätä prosessia. Toisin sanoen kyseiset pelit voivat pitää sisällään muistamista, helppoja syy ja seuraus suhteiden opettelua sekä jossain määrin strategista ajattelua harjoittavaa toimintaa.
Aikuisten mieleen ovat enemmän erilaiset rahapelit, joihin luetaan esimerkiksi lotot, raaputusarvat, kolikkoautomaatit ja vedonlyönti. Nykyisellään tämä ei ole lainkaan vaikeaa, vaan online kasinoita, kuten Unibet, riittää jokaiseen makuun. Rahapelejä, toisin sanoen uhkapelaaminen on tänä päivänä erittäin suosittua.
Erään tutkimuksen mukaan suomalaisesta väestöstä vain 20% kuuluvat ryhmään, joka ei harrasta rahapelaamista ollenkaan, ja taas 62% väestöstä pelaa rahapelejä maltillisesti.
Tästä siis voimme itse laskea että jäävä 18% väestöstä lukeutuisi ongelma pelaajiksi. Milloin katsotaan sitten pelaamisen olevan ongelmallista, tai tutummin sanottuna riski pelaamista? Kun pelaaminen itsessään alkaa vaikuttaa henkilön tekoihin, tunteisiin, terveyteen ja ennen kaikkea talouteen. Haitalliset vaikutukset alkavat näkyä pelaajan arjessa ja ne usein myös vaikuttavat pelaajan läheisiin.
Pelaamisesta ammatti
Vaikka pelaamisessa voi olla oma haittapuolensa, voi se myös olla jollekin ammatti. E- urheilun suosio on niin sanotusti räjäyttänyt pelimaailman aivan uudelle tasolle, ja se ei kaikille ole enää pelkkä harrastus.
Pelaaminen internetin kautta ei ole pelkästään rahapelejä, tai ilmaiseksi pelattavia älypelejä, vaan videopelit valtaavat markkinoita hurjaa vauhtia. Myös vedonlyöntisivustot ovat tämän potentiaalin onneksi huomioineet, ja lähes jokainen ulkomaalainen vedonlyönti sivusto tarjoaa e- urheilua osana kohdevalikoimaa.
2010 luvulla e- urheilun suosio lähti huimaan kasvuun ja saavutti jopa suomessa vuonna 2017 toiseksi eniten seuratun urheilulajin tittelin heti jääkiekon jälkeen. Nopeasti kasvavaan suosioon on ollut olennaisena osana suoratoistopalveluiden kuten Youtuben ja Twitchin reaaliaikaiset lähetykset peleistä.
Tunnetuimpiin suomalaisiin e-urheilujoukkueisiin kuuluvat ENCE sekä HAVU. Ei siis ihme, että myös Suomesta löytyy menestyneitä e-urheilijoita. Yksi tunnetuimmista e-urheilijoista on Joona ”Serral” Sotala, joka pelaa StarCraft 2 peliä. Lisäksi Dota 2 ja CS:GO pelejä pelaa kansainvälisissä suurissa joukkueissa myös suomalaiset pelaajat.
E-urheilu turnaukset ovat suosittuja
2013 Twitch kertoi League of Legendsin ja Dota 2:n International turnauksen keränneen parhaimmillaan 4,5 miljoonaa katsojaa. Kun taas vuonna 2016 järjestettyä League of Legendsin MM-finaalia seurasi yhteensä 43 miljoonaa katsojaa.
Nämä hurjat luvut kertovat suoraan kuinka e- urheilun suosio vain kasvaa. Nykypäivänä e-urheilua seurataan niin perinteisessä mediassa kuin internet verkossakin. Suomikin on huomioinut lajin ja esimerkiksi e-urheilulähetykset Yleisradion televisiossa ovat huomattavasti lisääntyneet, ja myös digitoimija Telia on erittäin aktiivinen e-urheilun suhteen.
Ulkomailla sitten taas esimerkiksi yhdysvaltalaiset Turner sekä ESPN ovat investoineet hyvin paljon e-urheilutoimintaan, kun taas Britanniassa BBC kehittää suurella innovaatiolla kilpailujen tuotantoa.
Elektronista urheilua on ehdotettu myös osaksi vuoden 2024 Pariisissa järjestettäviin olympialaisiin, kuitenkin kansainvälisen olympiakomitean puheenjohtajana toimiva Thomas Bach on vuonna 2018 sanonut, että e-urheilua ei voida ottaa olympia liikkeeseen, koska pelit sisältävät paljon väkivaltaa. Tästä on siis tovi aikaa, ja vuosi 2024 on vielä tulevaisuudessa, joten emme voi vielä varmasti tietää saadaanko elektroninen urheilu osaksi olympialaisia. Aika tulee näyttämään lopulta, miten e-urheilun käy.